Recensie KING OF THE BELGIANS: Wallonië onafhankelijk!?

KING OF THE BELGIANS

Peter Brosens, Jessica Woodworth  Lucie Debay  Titus De Voogdt Peter Van den Begin

uitgever: Be For Films

De Koning der Belgen Nicolas III (Peter Van den Begin) is op staatsbezoek in Istanboel, Turkije. Terwijl hij daar is, valt zijn land helemaal uit elkaar: Wallonië verklaart zich onafhankelijk! Hierop wil de koning direct terugkeren, maar een zonnestorm zorgt ervoor dat alle vluchten en communicatie wordt platgelegd. Met de hulp van de Britse filmmaker die werd ingehuurd om de trip naar Instanboel vast te leggen en een groep Bulgaars volkdansers, reist de Koning terug naar België. Zo begint er een ware odyssee langs de hele Balkan, waar Nicolas de echte wereld ontdekt, maar vooral zichzelf.

KING OF THE BELGIANS is voor mij de tweede film van het regisseurs duo Peter Brosens en Jessica Woodworth die ik zie. Enkele jaren terug had ik een bedenkelijke ervaring met LA CINQUIEME SAISON. Uit de introductie bij de film – het gaat om de Belgische première – blijkt dit eigenlijk een atypische prent te zijn voor de regisseurs. KING OF THE BELGIANS is namelijk een komedie met een dramatische noot. Peter Van den Begin speelt de fictieve Belgische Koning en slaagt daar eigenlijk heel goed in. Hij wordt omringt door Louise (Lucie Debay) een persmedewekerster van het paleis, zijn persoonlijke valet Carlos (Titus De Voogdt) en Ludovic Moreau (Bruno Georis) de man verantwoordelijk voor het strikt volgen van het protocol. Dit bont allegaartje van acteurs spelen hun rollen goed. Ze hebben allemaal hun serieuze en komische kant, waardoor je de personages ook beter leert kennen. De makers hebben een mooi evenwicht gevonden tussen het komische en dramatische aspect, waardoor KING OF THE BELGIANS nergens van overloopt. Dat is zowel positief als negatief. JE kan hiermee een breder publiek aanspreken, maar er zullen kijkers zijn die liever een uitgesproken komedie of drama hebben. Het verhaal voor deze film is origineel te noemen en ondanks dat het scenario al dik vijf jaar oud is ondertussen, blijft toch actueel. KING OF THE BELGIANS is leuke prent, die nergens verveelt en de kijkers een toffe filmavond zal bezorgen.

7.5
Goed

The Breakdown