boardwalk_empire

WB DVD review “Boardwalk empire” seizoen 1

Bron: Cineme

Boardwalk Empire SDVD NL_FR

Wat een hobbyist-filmrecensent leiden kan! Soms krijg je pareltjes van films om ongezouten jouw mening over te spuien en soms krijg je dvds als deze toegestuurd. Waar je amper iets slechts over kan vertellen. Want in alle eerlijkheid “Boardwalk empire” is een topreeks.

De serie speelt zich af in Atlantic City ten tijde van de drooglegging van America. De drank was de duivel en toch zijn dat de hoogdagen van illegale stokerijen en van mannen als Enoch ‘Nucky’ Thompson. De opkomst van toen nog schurkjes als ‘Al Capone’ en de schandalige praktijken op politiek vlak, iets wat nog niet al te veel is veranderd? De reeks, van Terence Winter (scenarist van ondermeer “The Sopranos”) en Martin Scorsese, is gestoeld op waar gebeurde feiten, iets wat dat tikkeltje extra biedt.

nucky-boardwalk-empire-season-1

Laten we allereerst toch even het acteertalent dat overvloedig aanwezig in “Boardwalk empire” loven. Steve Buscemi, die ook met Winter samenwerkte aan “The sopranos”, is dé perfecte acteur voor deze job. De rol zit de man dan ook als gegoten. Een door en door corrupte politicus waarvoor je tegelijk afkeer als sympathie voelt. Geen eenzijdig slecht man maar toch voel je aan alle daden, uitspraken en lichamelijke taal van Buscemi’s karakter dat het gevaar om de hoek loert. Een ‘vriendelijke’ maffioso als het ware.

michael_shannon_boardwalk_empire_image-1-1

Ook Nelson Van Alden, een man die niets liever zou willen dan ‘Nucky’ voor het gerecht te slepen, wordt gespeeld door een klasse-acteur Michael Shannon. De mens mag dan wel een boeventronie hebben, deze keer staat hij min of meer aan de goede kant van de wet. Hij is meedogenloos, hard en macchiavelistisch maar hij staat er en biedt perfect weerstand tegenover het acteergeweld van de vele schurk(jes) in de reeks.

Enkele van die schurken worden onder meer neergezet door Stephen Graham (Al Capone), Michael Pitt (James ‘Jimmy’ Darmody) en Michael Stuhlbarg (Arnold Rothstein), … Maar net als de heren zetten ook de dames oerdegelijk acteerwerk neer in “Boardwalk empire”. Relatief onbekende namen als Kelly Macdonald, Paz de la Huerta en Gretchen Mol zullen u na het bekijken van deze reeks niet langer onbekend in de oren klinken.

margaret-schroeder

Scorsese regisseerde de pilot van de reeks, de man keek niet op een dollartje meer of minder waardoor de allereerste aflevering van “Boardwalk empire” al snel zo’n 19 miljoen dollar heeft gekost. Ze bouwden vrij waarheidsgetrouw 90 meter ‘boardwalk’ na, maar niet alleen de kustlijn kreeg een jaren ’20 look and feel. De hele reeks voelt echt aan, de jaren ’20 zijn fantastisch in beeld gebracht en de sfeer zit dan ook helemaal top. Visueel is de reeks net als het verhaal en het acteerwerk tot in de puntjes afgewerkt.

Inside the episode #1:

Het mag dan ook niet verbazen dat we fan zijn van dit eerste seizoen en reikhalzend uitkijken naar seizoen 2! Een 9 op 10 is een memorabel hoge score en misschien wat enthousiast, maar het is zo oprecht.

De winkelrekken zouden (als er nog voor handen zijn) gevuld moeten zijn met deze fijne reeks sinds eind januari!

© Cineme.be

There are 2 comments