anonymous

Sony DVD review: “Anonymous”

Anonymous DVD

We hebben een kleine achterstand opgelopen qua recensies. In dit geval kun je stellen dat het werk zich letterlijk opstapelt. Maar geef toe zo’n stapel DVD’s/blu-rays, het is een mooi zicht!

Een kleine maand geleden ontvingen we “Anonymous“. Een film die in de bioscoop geen potten heeft gebroken maar waarvan de trailer ons wel wist aan te spreken. “Anonymous” pretendeert het echte verhaal te vertellen over één van de beste schrijvers uit onze geschiedenis. Een man wiens werken, en daardoor ook zijn naam, onsterfelijk zijn gebleken: William Shakespeare.

Rafe Spall als William Shakespeare

“Anonymous” speelt zich af in Engeland ten tijde van koningin Elizabeth I. De prent die het echte verhaal van Shakespeare vertelt, is behoorlijk politiek geladen. Maar de kernvraag van de film blijft wel: “Wie heeft nu echt de stukken geschreven waarop de naam William Shakespeare pronkt?” Aan de hand van een ‘play within a play’ vertelt regisseur Roland Emmerich (“Godzilla”, “Independence day”, “2012″, …) dat het de graaf van Oxford was, Edward de Vere, die eigenlijk achter het werk van Shakespeare zat. Bovendien was er meer aan de hand met De Vere dan men zou vermoeden.

Want veel meer dan een film over Shakespeare is dit een politieke prent geworden over de Tudor-koningin Elizabeth I en haar opvolger. Dat Edward De Vere eigenlijk de man is achter Shakespeare, daar gaat met in “Anonymous” zonder meer van uit.

Rhys Ifans (“The Amazing Spider-man”) geeft in de prent gestalte aan de graaf van Oxford. Dat Ifans een begenadigd acteur is, daarover gaan we allerminst discussiëren. Dat hij in deze prent een oerdegelijke prestatie neerzet, evenmin, maar echt indrukwekkend, memorabel is het ook niet.

rhys_ifans_stars_as_earl_of_oxford_(2)

David Thewlis is jullie hoogstwaarschijnlijk niet onbekend. Sinds z’n rol als professor Lupus in “Harry Potter”, zullen heel wat mensen een aha-erlebnis ervaren bij het zien van z’n gezicht. Hij speelt het personage dat achter de schermen de touwtjes stevig in handen heeft. Hij bespeelt de Engelse koningin en is ook degene die ‘Oxford’ in de tang houdt. Dat was al zo toen hij als jongeman bij hem introk en dat is ook zo gebleven. Thewlis speelt echt goed, maar z’n geloofwaardigheid heeft hij ook voor een stukje te danken aan het make-up en kostuum departement. Want daar mag ook wel een pluim naartoe gaan.

Vanessa Redgrave geeft gestalte aan de koningin in haar oudere dagen, een duorol waarvan Joely Richardson de jonge versie mag neerzetten. Hoe dan ook de actrice heeft ervaring zat en zet een fijne prestatie neer. Misschien wel de beste prestatie van het hele gezelschap.

young_queen_elizabeth_i_(joely_richardson)_and_william_cecil_(david_thewlis)

Deze cast wordt versterkt door acteurs als Rafe Spall — een vrij onbekend Engels acteur die weliswaar goed gecast zit als de flamboyante Shakespeare — en Jamie Campbell Bower, een jonge ‘up-and-coming’ die z’n looks mee heeft maar weinig indruk heeft nagelaten. Edward Hoggs bekendste productie is naar alle waarschijnlijkheid de remake “Alfie”, maar ook deze acteur past mooi in het kwaliteitsvol plaatje dat de cast aflevert.

Ook productiegewijs is de film allerminst slecht te noemen. De Middeleeuwen worden mooi weergegeven, al voel je hier en daar (vooral aan de shots die veel omgeving tonen) dat de prent het moeten beredderen heeft met een beperkt budget. In sommige shots komt de matige CGI iets te duidelijk naar voor, maar dat vergeef je de film eigenlijk wel. De toon van “Anonymous” is relatief zwaar. Dit is geen luchtig filmpje geworden over de ware identiteit van Shakespeare. Dit is een politieke historische prent, fans van het genre zullen niet teleurgesteld worden.

a_scene_from_anonymous_01

Toch was het niet evident om m’n aandacht er bij te houden. Ergens wist de film me niet geboeid te houden. En dat wijt ik geheel aan het verhaal. Want dat was eigenlijk niet wat ik ervan verwachtte. Zowel de titel als de trailer suggereren dat dit een film over Shakespeare wordt en niet over het politiek complot en de politieke draagkracht van William Cecil in de nasleep van wat er met de Boleyns is gebeurd. Dit is een film waarover ook de fijne serie “The Tudors” deels handelt, maar ook films als “Elizabeth” en “Elizabeth: the golden age” draaien rond hetzelfde thema. Het enige verschil is dat het verhaal hier verteld wordt met een focus op Edward De Vere, maar vergis jullie dus niet. Dit is niet zozeer een film over cultuur dan wel over politiek.

Geen onaardige prent, geen al te beste film, een matige 6 op 10.

“Anonymous” is sinds 9 mei te koop op blu-ray, DVD en video on demand.

Trailer:

Film houdt me ten allen tijde bezig. Zowel online als offline, privé als voor het werk. Misschien zelfs dat ik erover droom. Ondergedompeld worden in een goed verhaal, afstand kunnen nemen van alles, in levens binnenkijken, werelden ontdekken of gewoon genieten van de beelden, dat is het helemaal.