the_hunger_games

Review “The hunger games”

The hunger games” is gebaseerd op het eerste boek van Suzanne Collins en dat merk je aan de film. Het verhaal is heel eenvoudig: elk jaar (en dat al 74 jaar lang) moeten 2 jonge mensen, van elk van de 12 districten van Panem, vechten voor hun leven om zo hun district eer aan te doen. Om haar zusje uit de brand te helpen besluit Katniss om vrijwillig deel te nemen aan de spelen, maar ook Peeta (Josh Hutcherson) krijgt de twijfelachtige eer toegewezen.

Onder begeleiding van Elizabeth Banks (die Effie Trinket gestalte geeft, maar in deze film eigenlijk niets meer dan bijrolletje wordt) en Woody Harrelson (een voormalige winnaar en alcoholicus) gaan onze jonge helden naar de hoofdstad waar ze begroet worden door decadentie en foute kleren en make-up, maar ook door Lenny Kravitz.

Lawrence

Al snel beginnen de spelen en wordt de film eigenlijk de Jennifer Lawrence-show, de camera is ten allen tijde op haar gericht. Maar dat is op zich geen al te groot probleem want Lawrence houdt absoluut stand in deze prent. Rondom haar vallen de tribunen bij bosjes en zij verschalkt zich hoog in de bomen.

Jennifer Lawrence maakte naam en faam in “Winter’s bone” maar ook in “The hunger games” maakt ze indruk. Ze draagt op haar eentje de hele tweede helft van de prent waar er in feite niet echt iets in te zien valt. Dat de film niet gaat vervelen is dan ook uitsluitend haar verdienste. Alle overige personages zijn niets meer dan bijrollen, zelfs de hele achterliggende geschiedenis is bijkomstig. Hoogstwaarschijnlijk kom je meer te weten over de overige personages en het achterliggend verhaal in de vervolgfilms maar de eerste prent prikkelt onze interesse niet in die mate dat we echt smachten naar het vervolg.

Josh Hutcherson is de andere tribuun voor district 12. De man acteert allesbehalve slecht, maar z’n rol krijgt pas enig gewicht aan het eind van de film. Hutcherson was te zien in “Journey to the center of the earth 1 en 2″, maar de jonge acteur krijgt steeds beter projecten aangeboden. In z’n rol als Peeta schittert de man niet echt, maar dat ligt meer aan het scenario dan aan zijn talent. Z’n personage wordt allesbehalve uitgewerkt en staat volledig in de schaduw van Jennifer Lawrence.

Hunger-Games-Jennifer-Lawrence

Liam Hemsworth, Elizabeth Banks, Lenny Kravitz, Woody Harrelson, … stuk voor stuk bijrollen in een film die volledig draait rond Jennifer Lawrence.

Het mag wel duidelijk zijn dat “The hunger games” allesbehalve een slechte prent is geworden. Het bronmateriaal is an sich weinig vernieuwend (lees: een brave versie van “Battle Royale“), maar waar de film hier het verschil probeert te maken is de combinatie met reality-televisie. Op zich ook geen nieuw concept maar het is degelijk uitgewerkt onder regie van Gary Ross. Al is het vele ‘handheld’ camerawerk niet voor iedereen weggelegd (mensen met een gevoelig evenwichtsorgaan bijvoorbeeld).

Een degelijke film die niet echt overtuigt om ons het vervolg te willen zien, maar die ook geen moment verveelt dankzij een sterke Lawrence.
Een 6,5 op 10 met een lichte neiging naar een fijne 7.

De film is vanaf 21 maart 2012 in onze bioscopen te aanschouwen!

Ik vond dit eigenlijk wel een heel geslaagde film :) Het concept is inderdaad vrij eenvoudig, maar ik vind wel dat er zeker genoeg afwisseling in de film zit om geen enkel moment te vervelen. Ik heb mij geen seconde verveeld, wat zelden gebeurt in een film van meer dan 2 uur. Ik zou ‘m persoonlijk een 7,5 geven.

Side note: ik wist niet eens dat er een vervolg ging op komen :p

• koekie

Het camerawerk is vooral zo shaky om de gewelddadigere scènes wat onduidelijker te maken. Zo voorkomen ze dat de film in de VS het PG13_label meekrijgt. Kwestie van zoveel mogelijk snotneuzen naar de cinema te lokken. Dit maakt het inderdaad wat braafjes, maar ik vond de film wel entertainend en ben toch benieuwd om in de volgende film wat meer te weten te komen over het achtergrondverhaal. In de eerste film wordt hier toch ook al net wat meer over verteld dan wat jij ter sprake brengt.

• stijnvth

Het klopt het niet helemaal want aan het begin van de film wordt heel wat “shaky” camera-werk getoond, dat is uiteraard om je als kijker er meer in te betrekken. Zelf had ik daar geen probleem mee maar sommige mensen wel. Ik begrijp dus wel waarom ze het doen…

En toch vinden wij dat het er te weinig diepgang in de uitwerking zit ;).
      Thomas (zie hieronder) had zelfs niet door dat dit nog maar de eerste film is uit een filmsaga, dus dat zegt wel wat ;-)

• Koekie

Die laatste conclusie snap ik niet echt. Het feit dat Thomas niet doorhad dat het om de eerste film uit een saga ging, wil volgens mij vooral zeggen dat de film mooi op zichzelf kan staan, wat toch een mooie prestatie is. De Twilight- en zelfs Harry Potter-films zijn bijvoorbeeld totaal niet op zich te bekijken omdat het echt om verhalen gaan die uit verschillende  episodes bestaan. Ok, er had meer diepgang kunnen zitten in de eerste Hunger Games, maar ik vond het wel een mooi afgerond verhaal. Ben wel eens benieuwd hoe ze de volgende film hierop zullen laten aansluiten.

• stijnvth

Ja en nee :) Ik ga op zich echt akkoord met je de film staat op zich. Maar ik bedoel, dat de prent niet aanzet om meer te willen weten over de achtergrond. Het maakt niet echt uit. Het is teveel alleen de Jennifer Lawrence show, snap je? Ik miste diepgang in het verhaal…

Nogmaals ik vond de film allerminst slecht hé!!!

• Koekie

Neenee ik weet het wel, het is niet dat ik de film zelf wel een 8 zou geven ofzo :). Maar als actrice vind ik dat het Jennifer Lawrence wel lukt om deze film te dragen, dus vond ik die focus niet zo erg (al kon Peeta wel wat beter uitgewerkt worden). Nu kwam er inderdaad niet veel achtergrond aan bod, maar het heeft mij toch wel een beetje benieuwd gemaakt naar wat ze hiermee gaan doen in de volgende film, en hoe ze die gaan laten aansluiten op deze, aangezien het toch wel echt een afgeronde episode is. We zullen zien! Zie wel een beetje op tegen de cliché love triangle…

• bertle

Ziet er mooie film uit. Zal hem zeker eens bekijken :)

• Steffi

gezien en hij was fantastisch (in mijn ogen), maar wel maar een brave Haymitch tegenover in de boeken en stijn het zijn tributen i.p.v. tribunen :p

• stijnvth

euhm dat weet ik dus wel, dat is een autocorrectie issue. Ik pas het meteen aan, bedankt om me erop te wijzen.

Goed dat je ervan genoten hebt, heel wat mensen hebben dat al gedaan! De film doet het ontzettend goed tot dusver.

Dat van die tribunen had ik zwaar over gelezen :p nuja … de voornaamste reden dat ik niet doorhad dat het een trilogie was, is inderdaad omdat de film op zich eigenlijk een sluitend geheel vormt. Moest er geen vervolg komen, zou dat eigenlijk op zich geen probleem zijn (buiten het feit dat je dat nu wel weet, en dat je uiteraard het vervolg wel moet weten :p )

Jaja goed bezig meneer corrector ;)