img_3344

Late bloomers, Lumière DVD review

1002004012244786

Ouder worden is iets waar we allen met geconfronteerd worden. Is het niet op een directe manier, bij jezelf, dan is het wel iemand of meerdere personen in je omgeving. Het mooie eraan is dat ieder voor zich op een andere manier ouder wordt. De ene al wat waardiger dan de andere. In “Late Bloomers” volgen we het leven van Mary (Isabella Rossellini) en Adam (William Hurt), een koppel dat al dertig jaar getrouwd is en best gelukkig. Maar wanneer Mary plots beseft dat ze niet meer van de jongste is, wilt Adam hier niet in meegaan. Het koppel kan blijkbaar niet op dezelfde manier oud worden. De ene geeft toe en wilt aanpassen, door onder andere een telefoon met grote toetsen te kopen. De andere wilt er niet aan toegeven en begint zich plots op te trekken aan wat jonge twintigers. Beiden groeien hierdoor uit elkaar, iets wat hun kinderen ook opmerken en met z’n allen iets aan willen doen.

2011-05-23_12-17-09_dpp_0081_new

Het verhaal wordt gedragen door Isabella Rossellini en William Hurt, twee grote namen, zeg maar titanen uit de wereld van film. Ondanks het feit dat Hurt niet slecht speelt – doet hij dat ooit? – mist er toch enige overtuiging in zijn neerzetting. Rossellini daarentegen zet haar rol met verve neer in een uitmuntende prestatie. De andere rollen van onder andere de kinderen worden allemaal voldoende geacteerd om geen grote discrepantie te creëren met de twee hoofdpersonages.

Julie Gavras, die de regie in handen heeft, kiest voor een kalme, gefragmenteerde weergave. Met zachte, lange shots, die perfect passen bij het tempo van de twee ouder wordende hoofdpersonages. Er wordt weinig gepraat, wat ook perfect past bij het koppel dat al 30 jaar samen is. Want het is niet omdat er weinig gepraat wordt, dat ze niet met elkaar spreken. De soundtrack die dit alles begeleid is zeer optimistisch en een wat vreemde keuze en past niet op alle momenten bij hetgeen we te zien krijgen.

img_3344

Late Bloomers” geeft een mooie kijk op het ouder worden, met een excellente Rossellini in de hoofdrol. Toch mist de film iets om mij te overtuigen en blijf ik met een wat leeg gevoel over dat niet te plaatsen is. Ik weet namelijk niet goed wat ik er van moet vinden. Het is een film die ik niet direct zou aanraden, maar ook weer absoluut niet zou willen afraden.

Wanneer ik dit alles moet omzetten naar een getal komt het neer op een 6,5/10.

Deze film is te koop sinds 28 augustus 2012.

Trailer: “Latebloomers”

LATE BLOOMERS trailer – 28 augustus verkrijgbaar op DVD from Lumière Groep on Vimeo.

Sven

Droomfilm: Humphrey Bogart als Batman in een existentieel schizofreen drama met Kevin Conroy als innerlijke stem. Geregisseerd door David Lynch op een scenario van Fedrico Fellini en met muziek van Hans Zimmer. Design van de filmaffiche… Edward Hopper natuurlijk.