Koch Media dvd review: “The philly kid”

PHILLY_DVD_BENE_2D

Het verhaal:

Dillon McCabe (Wes Chatham), de voormalige NCAA-worstelkampioen, komt na 10 jaar gevangenis vrij. Dat is de straf die hij kreeg voor een moord. Na zijn vrijlating keert hij terug huiswaarts, de achterbuurt van Baton Rouge Lousiana. Hij doet zijn best om op het rechte pad te blijven, hij gaat werken in een plaatselijke liquor-store, maar zijn beste vriend Jake (Devon Sawa) zit zwaar in de problemen en zelfs ontvoerd wordt door de maffia. Dillon moet meedoen aan kooi-gevechten, om Jake te helpen. Spijtig genoeg wordt hij nogal snel geconfrontreerd met de corrupte wereld van de kooi-gevechten en zal hij wat keuzes moeten maken.

Een verhaal dat al niet zo boeiend klinkt en dat eigenlijk ook niet is. De voorspelbaarheid druipt er af. Een tipje van de sluier: Jake heeft een zus! Raadt eens hoe haar relatie met Dillon verloopt? Inderdaad, hier volgen de vier stappen:

Stap 1: geen interesse
Stap 2: interesse en date
Stap 3: confrontatie met Dillon’s verleden en breuk
Stap 4: happily ever after!

Buiten de voorspelbaarheid, zijn er ook gewoon een boel onlogische keuzes. Het beste voorbeeld is het begin van de film en de reden waarom Dillon de gevangenis in moet. Er komt op een bepaald moment een confrontatie met de politie en die zegt dat ze moeten gaan liggen. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als de politie mij iets zegt, dan doe ik dat.

Een van de weinig positieve elementen aan het verhaal is zo miniem dat het je bijna niet opvalt: een referentie naar The Wire! “He thinks he’s Stringer Bell.” Dat vond ik echt geweldig, maar dat heeft te maken met hoe geniaal “The Wire” eigenlijk wel is.

philly-kid-pic2

Wat een film als dit nog kan redden zijn de badguys. Hoewel er keuze in overvloed is, zijn ze allemaal even belabberd en zielig. De criminelen zijn absurd goedaardig en de corrupte politieagenten zijn dan weer enorm slecht.

Het absolute dieptepunt, was de dialoog tussen Dillon en Amy (Sarah Butler, zus van personage Jake) waarin hij vertelt over zijn gevangenis verleden, dat zogezegd zijn vechtlust moet verklaren. Oké, de inhoud komt nog plausibel over, maar de manier waarop het gebracht werd, is gewoon zielig.

De Acteurs:

Laat ik het maar ineens zeggen: acteren kunnen ze NIET. Dat is natuurlijk een groot probleem voor een film… Er staaat vol trots op de hoes “Met gastrollen van de beste MMA/UFC vechters”, buiten het feit dat ik er geen enkele ken, zijn het waardeloze acteurs en dat telt zeker voor hoofdrolspelers. Het is ongelooflijk, hoe ongeloofwaardig die mensen overkomen. Ik voelde me als kijker op geen enkel moment enige vorm van verbondenheid. Ik kon maar niet wachten tot de film voorbij was en hij heeft ocharme een speelduur van ca. 90 minuten.

De producers van “Die Hard” en “Sherlock Holmes” hebben nog wel degelijk cage-fights getoond, maar de rest is gewoonweg belaberd en de naam film niet waard.

Regisseur Jason Connery is dan wel de zoon van James Bond’s Sean Connery, maar de zoon komt op geen enkele manier op het niveau van zijn vader. Zeker zijn regie-niveau is erbarmelijk. Hij bracht ons in 2009 “The Devil’s Tomb” (IMDB-score: 3,9/10) en in 2011 kwam hij met “51” (IMDB-score: 3,5/10). “The Philly Kid” is op IMDB zijn succesvolste film met een score van 5,2/10. Hij gaat er blijkbaar op vooruit, maar voor mij was dit een van de slechtste films sinds lange tijd.

DVD-kwaliteit:

Niet alleen de film met zijn acteurs zijn van twijfelachtige kwaliteit, ook de DVD zelf doet het niet zo goed. Oké, het is geen HD, dat besef ik heel goed. Wat ik niet begrijp is de korreligheid in de beelden. Als ik dan denk aan de DVD-versies van The Lord of the Rings uit 2001 (en later), dan is dit gewoon schandalig. Het dieptepunt tijdens de film, waren de fouten in de vertaling. Ik heb dan niet over een twijfelachtige vertalinge, maar schrijffouten en onvolledige zinnen.
Absoluut geen topkwaliteit dus.

philly_kid_trailer3

Aanrader:

Voor mij is dat absoluut niet het geval, maar dat leek me al wel duidelijk. Het kan wel boeiend zijn voor liefhebbers van cage-fights en anderen die zich aangesproken voelen door de aanwezigheid van bekende MMA/UFC vechters. Gezien de abominabele kwaliteit van deze film, zowel op vlak van verhaal, acteurs als beeldkwaliteit kom ik uit op een 3/10. Een punt voor elk cage-fight, die wel aan te zien zijn.

Score: 3/10

The philly kid – trailer:

Voor de liefhebbers van MMA/UFC, deze film ligt reeds in de winkelrekken.

Harald

Mijn sterke interesse in films groeide toen ik rond de twintig was. Volgens mijn vriendin werd het al snel een uit de hand gelopen hobby. Mijn favoriete genres zijn science fiction en fantasy, met THE LORD OF THE RINGS-trilogie als favoriete films.