flits_amp_het_magische_huis_3d_60082358_st_2_s-high

Flitst FLITS EN HET MAGISCHE HUIS in 3D uit het scherm? (recensie)

FLITS EN HET MAGISCHE HUIS

De kerstvakantie is het ideale moment om met de kinderen naar de bioscoop te trekken en bijgevolg bulkt het programma rond de feestdagen ook telkens van de animatiefilms. Eén daarvan, FLITS EN HET MAGISCHE HUIS, komt uit eigen land en onderwierpen wij aan een kritische blik.

HouseOfMagic_still4

Flits uit de titel is een jonge kat die botweg langs de kant van de weg wordt achtergelaten. Na een korte zwerftocht vindt ze onderdak in het magische huis van de goochelaar Laurens. Ze is helemaal niet het enige schepsel dat in het huishouden van de vriendelijke oude man vertoeft. Al zijn niet alle lotgenoten, zeker het konijn Jack en natuurlijk de muis Maggie, gek op alweer een nieuwkomer in hun midden. Ze proberen dan ook met alle macht Flits zo snel mogelijk terug te dumpen.

Laurens’ neef is hetzelfde van plan met de tovenaar op leeftijd. Hoe sneller hij Laurens kan laten wegkwijnen in een bejaardentehuis, hoe sneller hij ook het pand van zijn nonkel te koop kan zetten en flink kan incasseren.

HouseOfMagic_still2

De 2 verweven verhaallijnen leveren een voorspelbare, maar zeer genietbare animatiefilm op met leuke creaturen die allerlei vallen opzetten om de ene keer Flits op een slecht blad te krijgen bij Laurens en een andere keer weer potentiële verkopers af te schrikken. Een beetje HOME ALONE in tekenfilmvorm dus.

De sterkste troef van FLITS EN HET MAGISCHE HUIS is de verbluffende 3D. Regisseur Ben Stassens en de Brusselse animatiestudio nWave bouwden natuurlijk de laatste jaren al wel een stevige reputatie op. Met films als FLY ME TO THE MOON en SAMMY’S AVONTUREN: DE GEHEIME DOORGANG toonden ze al dat ze het hele 3D-gebeuren zeer goed in de vingers hebben. In hun nieuwste film perfectioneren ze die techniek nog en nemen ze de kijker mee op een rollercoaster door de straten, de bomen en vooral het magische huis. Kinderen zullen vermoedelijk met grote ogen naar het scherm staren.

HouseOfMagic_still1

Het grootste minpunt van Stassens’ vorige producties was dat het verhaaltje behoorlijk teleurstelde. Hoewel ook FLITS EN HET MAGISCHE HUIS opgebouwd is op clichés, zette men op dat vlak toch een stap vooruit. De film wist mij vanaf de start te boeien en zal ook de kleinsten onder ons direct weten te bekoren.

Eén element van de film kan ik wel moeilijk beoordelen: de Vlaamse stemmencast. Ik had namelijk het genoegen de Engelstalige versie, THE HOUSE OF MAGIC, te zien en die wordt helaas in geen enkele bioscoop vertoond. Je wordt gedwongen naar in het Vlaams gedubte versie te gaan kijken.  THE HOUSE OF MAGIC krijgt van mij dus een 7,5 op 10, al twijfel ik er niet aan dat ook FLITS EN HET MAGISCHE HUIS die score verdient.

Bron: Cineme

Raf

There are no comments