BLITZ

eOne DVD review: “Blitz”

Blitz-DVD-3D-2011920143-1

In “Blitz” speelt Jason Statham een politieagent die het niet al te nauw neemt met de regels. Wanneer hij getuige is van een poging tot autodiefstal, slaan z’n stoppen door.

Jason-Statham-bij-begrafenis-2011551234

Maar laat zijn uitbarsting nu net komen wanneer het politiekorps sowieso al bekritiseerd wordt. Hij krijgt dan ook de opdracht om zich gedeisd te houden. Maar wanneer enkele agenten op brute wijze worden afgemaakt, gaan Brant en diens collega Nash (Paddy Considine) op hun eigen manier de moordenaar achterna.

rant-Jason-Statham-slaat-de-boel-kort-en-klein-2011551236

Jason Statham wordt eigenlijk teveel gecast in dit soort rollen. Hierdoor gaat al snel zijn films, zijn personages, zijn acteerwerk tout court heel gelijkaardig worden. Je krijgt de typische Statham blik meermaals in deze prent te zien. Gesperde ogen, lippen op elkaar, klaar om toe te slaan. Statham is géén Oscar materiaal maar een slecht acteur is hij ook niet. Alleen heeft hij dringend nog eens origineel materiaal nodig om in uit te blinken want sinds “Transporter” en “Crank” wist hij ons nog maar weinig te overtuigen.

Paddy Considine is zo’n acteur waarvan veel mensen z’n gezicht zullen herkennen maar waarvan niemand ook maar 1 film kan opsommen, laat staan hoe hij heet. In het verleden speelde hij al mee in “Cinderalla Man” “Hot Fuzz”, “The Bourne Ultimatum” en meer recent “Submarine”. Maar het feit dat niemand zijn naam herinnert heeft een reden. Als acteur lijkt de man, tot op heden, geen zwaargewicht te worden. Het valt me zelfs moeilijk om ook maar 1 scène voor de geest te kunnen halen waarin hij echt van belang is.

rant-Jason-Statham-leert-man-een-lesje-2011551235

De slechterik van dienst, Aidan Gillen, is daarentegen wel ± indrukwekkend in “Blitz”. De man is ook aan het werk te zien in de geweldige serie “Game of thrones”, daarvoor speelde hij mee in “The wire” en “Shanghai knights”. Het lijkt ons dat de man zeker wat in z’n mars heeft en eigenlijk wel wat meer kansen mag krijgen. Want z’n personage mag dan wel belangrijk zijn, “Blitz” is géén film die z’n carrière zal lanceren. “Blitz” is — of zei ik dat al — de Jason Statham show.

Dat laatste ligt natuurlijk ook aan het scenario. Alles draait rond het eenzijdige personage van Statham. En ik begrijp het volkomen, z’n collega’s worden afgemaakt, dat is persoonlijk maar dat is dan ook de enige zijde die je te zien van Tom Brant. Het spijt ons maar echt voldoening kunnen we niet nemen aan het feit dat dit gewoon een agent is voor wie het eventjes te veel wordt en die zelfs Nash hierin meesleept.

Jason-Statham-richt-pistool-2011551235

“Blitz” is de 2de film van regisseur Elliott Lester. Alles behalve een memorabele prent, het is een ‘ok’-actiefilm maar hier is NIETS verder echt niets nieuws te zien. Het is een film waarvan er tientallen zoniet honderdtallen andere soms beter, soms slechtere, films bestaan die erg gelijkaardig zijn. En we twijfelen er niet aan dat er nog ettelijke gelijkaardige films zullen volgen. Ik heb me an sich niet gestoord maar was evenzeer allesbehalve onder de indruk van “Blitz”.
Om samen te vatten als er niets anders voor handen is, bekijk “Blitz” als je alternatieven hebt, wacht er nog even mee.

Een 5 op 10 lijkt ons eerlijk.

There are 5 comments

1. Tommy

Vrij strenge score. Ik zie voor deze “nieuwe actieheld” die toch al een tijdje meedraait zeker een mooie toekomst, hopelijk niet het b-filmwereldje waar menig acteur naar werd gedegradeerd en nu weer wordt opgerakeld via The Expendables. En ja, ook daar draaft hij in op maar dat betekent enkel dat hij bij nu al bij “de groten van toen” gerekend wordt. De karakterkop die hij al heeft sinds den beginne gaat hem nog wel wat opleveren.

• Stijn Vanthournout

Ja Tommy, ik ga akkoord dat het een actieheld is. Maar hij moet dringend met vernieuwende films afkomen of hij eindigt wel op die stapel b-film acteurs.

Als we kijken naar z’n vroeger werk: ‘Snatch’, ‘Lock stock and two smoking barrels’ zelfs ‘the transporter’ stuk voor stuk leuke films. Beetje actie maar toch niet 13 in een dozijn.

Zijn recente films doen het niet slecht maar alles behalve goed.
      “Blitz” was dit jaar géén hoogvlieger, van “killer elite” (al zag ik hem nog niet) durf ik hetzelfde zeggen, “The mechanic”, “Death Race”, “Transporter 3″, … allemaal herkauwd materiaal, van die mate dat je Statham schreeuwt om eens nog eens wat origineel te doen! En daarmee bedoelen ik zeker niet de stem inspreken van een geanimeerde badguy in “Gnomeo and juliet” ;-)

Hij moet z’n projecten beter kiezen. Nu al heb ik zoiets van: okay Statham, ‘t wordt zo’n film. . .

Ps. EVEN een sneak preview: Binnenkort komt de review van “13″ ook met Statham er aan. Geloof me ook weer hetzelfde commentaar. De originele film waarop 13 gebaseerd is (met onbekende acteurs) was zoveel sterker!!

2. Yves

vond the mechanic toch beter dan deze. mechanic was betere actie beter verhaal en einde. blitz had evengoed een film met van damme of seagal kunnen zijn en dat is geen goed teken

Post a new comment