london

E1 DVD review: “London Boulevard”

London-Boulevard

Eén van de fijne aspecten van het werken voor Cineme zijn de te reviewen DVD’s en Blu-ray’s die elke maand op onze bureau’s aankomen. Af en toe zitten daar films tussen waarvan je nog nooit hebt gehoord maar die misschien wel iets te bieden hebben. “London Boulevard” leek ons zo’n film…

Mitchell

Het verhaal gaat over Mitchell (Colin Farrell), een ex-gedetineerde die voor zichzelf heeft uitgemaakt dat hij niet meer terug in dat wereldje verzeild wil raken. Maar dat wereldje is behoorlijk vastberaden om de man toch weer in te lijven. Mitchell wil een serieuze job en krijgt die -min of meer- ook als beschermer en loopjongen van een bekende actrice (Keira Knightley) maar als een vriend van hem vermoord wordt, neemt het geweld rondom Mitchell snel weer toe!

keira

Colin Farrell is niet de sterkte acteur van het moment maar in “London Boulevard” vonden we hem wel te pruimen. Zijn personage Mitchell heeft duidelijk een voorgeschiedenis en hoe Farrell gestalte geeft aan de man, zorgt ervoor dat je meer wil weten over Mitchell z’n verleden dan over z’n heden. Mitchell is een dont-fuck-with-me type en Farrell zet dit behoorlijk goed neer.

Keira Knightley speelt een actrice die compleet paranoide wordt door paparazzi. Wij vonden haar niet bepaald schitterend in “London boulevard”. Ze speelt zichzelf min of meer maar doet dat niet met glans. Haar personage straalt maar weinig persoonlijkheid uit desondanks het feit dat ze overal ter wereld prijkt op alle billboards.

Jordan

David Thewlis, bekend van de Harry Potter films, geeft gestalte aan een bohémien. De man is geknipt voor de job. Het ik-bestudeer-m’n-haar-terwijl-het-groeit personage aan het begin van de film staat zichtbaar in contrast met hoe hij hem naar het einde van de film toe neerzet. De man mag gerust wat meer screentime krijgen in z’n volgende langspeelfilm!

De andere rollen worden ingevuld door Anna Friel, Ben Chaplin, Ray Winstone, Eddie Marsan, Lee Boardman, …

gant

Regisseur William Monahan zet met “London Boulevard” een degelijke debuutfilm neer. De man is vooral bekend als schrijver van “The departed”, “Kingdom of heaven” en “Edge of darkness”. Voor een eerste film zien we hier duidelijk potentie. Al vonden we als debuutfilm “Rundskop” toch van een ander niveau. Het verhaal en hoe het in beeld gebracht wordt, zit vrij goed maar aan het tempo mocht hier nog wat gesleuteld worden.

Dit is een degelijke crimi-thriller maar ik zou de film niet bij mijn favorieten rekenen. Vooral omdat je als kijker eigenlijk meer geïnteresseerd bent in het verleden van Mitchell dan in wat de toekomst voor hem te bieden heeft. Men wekt hier de indruk dat, wanneer Mitchell vrijkomt, hij bijzonder veel street-credibiliteit bezit. Tegenover een man met aanzien in het milieu raakt hij met zeer veel weg. En wij wilden weten waarom. Niet hoe hij evolueert in de omgang met de filmster. Volgens mij zit in zijn voorgeschiedenis een véél sterker verhaal. Het tempo zat volgens ons ook niet goed want alles moet vrij snel een conclusie krijgen. Terwijl daartussen alles zo’n beetje opbouwt naar iets maar noch de opbouw noch de climax is echt duidelijk voelbaar.

Een onderhoudende film maar ook niets meer dan dat.
Een 6 op 10

Te koop op blu-ray en DVD vanaf 27 juli 2011

Trailer:

Film houdt me ten allen tijde bezig. Zowel online als offline, privé als voor het werk. Misschien zelfs dat ik erover droom. Ondergedompeld worden in een goed verhaal, afstand kunnen nemen van alles, in levens binnenkijken, werelden ontdekken of gewoon genieten van de beelden, dat is het helemaal.