Sherlock_holmes_a_game_of_shadows

Combo review: “Sherlock Holmes: A game of shadows”!

Sherlock2

Tot nu toe was Sherlock Holmes (Robert Downey jr) altijd de slimste. Maar zijn donkere tegenpool, Professor Moriarty (Jared Harris), die aan het eind van de eerste film opstond, legt hem het vuur aan de schenen. Het schrandere duo Holmes – Watson (Jude Law) moet het tegen de geniale professor opnemen, die dankzij een ingenieus machtsspel een wereldoorlog hoopt te ontketenen. Als de kroonprins van Oostenrijk dood wordt aangetroffen, meent inspecteur Lestrade dat alles wijst in de richting van zelfmoord. Maar Holmes weet wel beter. Moriarty moet gestopt worden, als deze in zijn opzet slaagt, zal dit de wereldgeschiedenis veranderen…

SHERLOCK HOLMES: A GAME OF SHADOWS

Robert Downey Jr. is en blijft een toppertje. De man is gemaakt om flamboyante, sympathieke en toch ook lichtjes arrogante personages gestalte te geven. Dat bewees hij dit jaar al met “The Avengers” en dat blijkt maar weer met deze blu-ray/DVD release. Maar daar hoefden we eigenlijk al niet meer van overtuigd te worden.

Ook Moriarty wordt gespeeld door de correcte acteur. Jared Harris gooit voldoende gewicht in de schaal om het te kunnen opnemen als übervillain tegenover een groot lawaai als Downey Jr. Jared Harris was captain Mike in “The curious case of Benjamin Button” maar hij was al jaren te zien in “Fringe” en “Mad men”. De man is niet de publiekslokker maar ik hoop van harte dat hij in deel 3 ook te zien zal zijn, of sterft hij aan het eind? ;-)

Stephen Fry speelt op geheel eigen wijze de broer van Holmes en hij doet dat op geheel eigen en fijne wijze, maar het is vooral Noomi Rapace die vrij tegenviel. Noomi Rapace die Rooney Mara wat kan leren in, kreeg veel te weinig screentime. Het is wat jammer dat Guy Ritchie er niet voor heeft gekozen oom wat meer te doen met haar personage.

SHERLOCK HOLMES: A GAME OF SHADOWSSHERLOCK HOLMES: A GAME OF SHADOWSSHERLOCK HOLMES: A GAME OF SHADOWS

Hij had nochtans tijd genoeg om dat te doen 129 minuten maar liefst, 129 minuten, en dat voel je. De prent wordt bij momenten langdradig en nodeloos gecompliceerd. Nochtans is de flitsende Guy Ritchie stijl opnieuw aanwezig en dat is toch 1 van de redenen waarom de eerste prent zo’n succes is geworden. De combinatie van Ritchie z’n stijl en Downey Jr.’s unieke versie van Holmes.

Het verhaal bevat al bij al inhoud genoeg om 129 minuten lang te onderhouden. Maar dat neemt niet weg dat de prent makkelijk een half uur korter mogen zijn, want doordat het iets te gecompliceerd wordt en bij momenten zelfs af en toe langdradig, verliest de film een stuk van z’n tempo en daardoor z’n vuur. De film slaagt er dan ook niet in om het euforische gevoel dat we na het zien van de eerste prent hadden terug op te roepen. De sequel is zowel een stap vooruit als een stap terug, helaas.

Een 6,5 op 10 voor de film maar de uitgave die wij ter recensie mochten ontvangen is zonder twijfel een punt extra waard. Deze combo-uitgave ligt sinds eind mei in de winkelrekken en bevat zowel de blu-ray, de dvd als een digitale copy maar voornamelijk de extra’s maken dit een aangename avondvullende filmervaring. Naast de prent kun je bijzonder veel extra’s bekijken zowel op de DVD als op de Blu-ray. Met titels als ‘Sherlock Holmes and Dr. Watson: A Perfect Chemistry’, ‘Holmesavision on Steroids’, ‘Maximum Movie Mode: Inside the Mind of Sherlock Holmes Hosted by Robert Downey, Jr.’, ‘Holmes Without Borders’, ‘Guy Ritchie’s Well-Oiled Machine’, ‘Companion App’, … zie je wel waarom we ervan overtuigd zijn dat je met deze release je wel eventjes zoet kunt houden.

Trailer: