game_of_thrones

Blu-ray review: “Game of thrones”

bluray_game_of_thrones

We hebben het nooit onder stoelen of banken gestoken, bij Cineme zijn we oprecht FAN van ‘HBO‘. De vermelding dat dit kwaliteitsvolle televisie is, is zelfs nog een understatement. HBO kent amper z’n gelijke in het binnenland noch in het buitenland. HBO levert met de regelmaat van de klok topproducties af. Daarbij denken we spontaan maar niet alleen aan “The wire”, “The sopranos”, “Boardwalk empire”, “Band of brothers”, “The pacific”, “True blood”, “Oz”, “Rome”, “Six feet under”, “Carnivale”, “Deadwood”, “Entourage”, … En dan is nog maar de lijst waar we SPONTAAN aan denken. U merkt en leest het ongetwijfeld al HBO staat voor kwaliteit. Voeg daar Warner Bros. aan toe en je weet sowieso dit is een hit!

Maar met “Game of Thrones” stelt HBO eigenlijk teleur, … We hadden namelijk gedacht dat HBO misschien eindelijk eens een flauwe reeks zou maken maar helaas niets blijkt minder waar. “Game of Thrones” is top-entertainment. Deze blu-ray uitgave bevat 550 minuten aan afleveringen en ik heb ze ogenschijnlijk aan één stuk, aflevering na aflevering, met veel plezier verslonden. En eens die 550 minuten gedaan was, ben ik beginnen kijken naar de extras die bijna even onderhoudend zijn. Fans van de series moet de blu-ray, let op onze woorden, MOETEN de blu-ray in huis halen. De extras zoals de making-of met nooit eerder vertoond beeldmateriaal, een studie van de night watch, een fijne blik op het ontstaansproces van de al even fijne openingscredits, een complete gids, compleet met de uitgebreide voorgeschiedenis, van hun wereld, …

still1

“Game of thrones” vertelt een mythische verhaal over bedrog en verraad, over adellijken en eer, overwinningen en triomf, over ijs en vuur. De serie speelt zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters soms wel een heel leven lang aanhouden. Het is in die omgeving dat een intrigerend verhaal zich afspeelt dat uitsluitend draait rond macht, rond het besteigen van die ene troon, de troon van Westeros. Maar tegelijk moeten, soms letterlijk en soms vrijwillig, ‘jonge’ mannen zich opgeven om op de oude muur wacht te houden. Om alle koninkrijken te behouden van het ‘onbekende’ gevaar dat zich achter deze ogenschijnlijk ondoordringbare verdedigingsmuur licht.

De cast bestaat niet meteen uit de meeste bekende namen of koppen. Sean Bean zal waarschijnlijk nog wat mensen bekend in de oren klinken, uiteraard dankzij het al even mythische “Lord of the rings”. Daarnaast zien we het acteertalent, want talent dat is hier zeker aanwezig, van Mark Addy, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Michelle Fairley, Emilia Clarke, Aidan Gillen, Iain Glen, Harry Lloyd, Kit Harington, Sophie Turner, Maisie Williams, Richard Madden, Alfie Allen, Isaac Hempstead Wright, Jack Gleeson, Rory McCann en Peter Dinklage.

still2still3

De reeks is geïnspireerd op de sage van George R.R. Martin, getiteld “Het lied van ijs en vuur”. We moeten bekennen dat we noch de auteur, noch de reeks kennen maar daar komt ongetwijfeld in de nabije toekomst verandering in. Want “Game of thrones” prikkelt onze interesse in de boeken.

Dus hopen we dat wij jullie interesse ook kunnen prikkelen in deze reeks want eerlijk waar mensen, als je houdt van fantasie, dan is dit een must-have. Een investering die het meer dan waard is en dat valt ook te merken aan het ontwerp van de box. Onder de obligatoire blauwe blu-ray band treft je een zorgvuldig uitgewerkt relief, zien we de koning op z’n troon en je voelt en ziet meteen dat dit iets anders is, iets van dat hoger niveau. De achterkant bevat voornamelijk veel tekst maar hoe kleiner de doosjes worden (‘blu-ray vs. dvd’) hoe meer tekst in de weg komt te staan van het ontwerp.

still4

Hoe dan ook dit is een serie die ons geen seconde heeft verveeld. Het vrouwelijk schoon, het intrigerende plot, de afwerking met oog voor details, de wereld, het acteerwerk, de sfeer, zelfs de kadrages en het geluid, het zit goed. Zit het perfect? Neen, dat niet, ergens voelden we een dipje in de reeks maar ik kan het achteraf, na de hele reeks te hebben gezien niet definiëren, lastig!

Een pracht-serie met fijne extra’s een overtuigde 9 op 10!

De reeks ligt vanaf vandaag in de winkelrekken en is verkrijgbaar op Blu-ray en DVD. En wat ook leuk is om te weten. Ze hebben niet alle extra’s bewaart voor de blu-ray release. Ook de DVD kreeg tal van fijne extra’s mee!

Critics trailer:

There are 15 comments

• Cineme.be

Yves, welkom in de 21ste eeuw ;-)

Bovendien bevatten blu-ray vrijwel altijd MEER extra’s!
      Maar het is uiteraard aan u om de keuze te maken. Zoals Tommy al zei het verschil tussen Blu-ray en DVD wordt gestaag kleiner. Sowieso blu-ray of DVD een top reeks om in huis te halen!

Groetjes

• Yves

ik zie nooit extra’s vind dat dit de magie van hoe het gemaakt is totaal teniet doet. als ge daarna de serie dan terug ziet hebt ge nog het beeld van hoe het gemaakt is en is het speciale eraf. zo lotr sommige extra’s gezien en nu zijn sommige scene’s niet meer zo speciaal omdat ge weet hoe ze gemaakt zijn. dvd vind ik nog altijd goed genoeg heb eigenlijk liever dat ze zeggen als ge alleen de serie of film wilt zonder extra’s dan is het goedkoper daarom dat ik entertainment one, dfw, a-film de beste distributeurs!! vind omdat die zo laag zijn qua prijs en u niet opzadelen met dinges die ge toch neit ziet maar andere doen dit wel en laten geen keuze daardoor veeeelllll te hoge dvd prijs.

• Cineme.be

Ik hou daar wel van. Ik vind het zelfs echt een meerwaarde. Zeker bijvoorbeeld in deze release. Niet gewoon vulling maar er is werk in gestoken en dat is mooi!

Wist je dat Aragorn als hij de helm wegschopt bij de stapel verbrandde Uruks, dat Mortensen z’n teen ECHT breekt. Dat is ook de reden waarom hij het zo uitroept, en op z’n knieën valt. Sterke scène, die door dit feitje leuker wordt :-).

Lang leve (goede) extra’s!

Maar ieder z’n ding, bovendien ga ik zeker niet ontkennen dat DFW, EOne, A-film schitterende prenten distribueren. :-D

• Yves

dat van aragorn wist ik en ook dat hij daar met sportschoenen staat ipv laarzen weet nog wel dinges. ik heb liever dat ze de mensen de keuze zouden laten alleen als er bijvoorbeeld een alt ending of begin is zijn de extr’as voor mij oke anders meestal toch maar ophemeling voor mekaar en regisseur

• Yves

elk jaar houden wij een quiz over lotr (onlangs nog bij mij thuis) dus ik weet alle extra’s en weetjes wel

• Nonkelvladimir

Een laat antwoord, maar toch: ik had nog nooit een Blu-Ray gekocht, enkel DVDs, tot ik in de winkel zag dat de BR maar 4 euro meer kostte. En ik moet zeggen: toen ik hem afspeelde was ik erg verbaasd over hoe _mooi_ alles wel niet was. Daarmee bedoel ik niet de serie zelf, maar wel de kleuren, de helderheid, de duidelijkheid etc. Ik surf nu wat op het net (waardoor ik ook hier terechtkom) en ik ben ondertussen al een Blu-Ray forum tegengekomen waarop ze Game of Thrones aanprijzen als een van de beste, mooist afgewerkte BR-producties ooit. Misschien toch een aanrader, los van de extras!

1. Tommy

Net gezien dat de blu-rays maar een paar eurootjes méér kosten dan de dvd’s, daar ga ik het dus niet voor laten. Puike review, niks aan toe te voegen. Spontaan som je wel twee keer “Deadwood” kort na elkaar op, maar daarom heet het ook spontaan he ; )

Post a new comment