62f675c

A-film DVD review: “Sint”

Sint poster

Sint” was in Nederland een commercieel succes, daar kan geen twijfel over bestaan. En aan het succes van de “Sint”-wedstrijd blijkt dat hij bij ons ook behoorlijk gegeerd is. Maar is dit succes wel gerechtvaardigd?

In z’n proloog vertelt Dick Maas het origine verhaal van de plunderende afvallige bisschop Niklas. Samen met z’n bende schurken teistert hij regio’s op zoek naar rijkdommen. Maar het dorpje dat de bende net had geplunderd komt in opstand en zo komt de man samen met z’n stelletje ongeregeld op vrij gruwelijke wijze om.

Sint Sint 1

Daarna gaat Maas verder met iets wat aanvoelt als een volgende openingsscène. Dat louter dient als een kennismaking met de man die later alles zal blijken te weten over de afvallige sint. Want in een volgend fragment zijn we na 2 tijdssprongen aanbelandt anno 2010. Dezelfde kerel die in de 2de openingsscène getuige was van de gruwelmoord op z’n gezin waarschuwt nu voor de komt van de horrorsint. En daarmee gaat het verhaal van start.

Sint 2

Een verhaal dat eigenlijk ronduit absurd is maar dat wisten we nog voor we de DVD in de speler staken. Dat de dialogen van eenzelfde, ‘stel er gewoon geen vragen bij’, niveau zouden zijn dat mochten we niet op voorhand verwachten. Alhoewel, Dick Maas heeft op palmares vrij veel van dit niveau films staan. Maar onze kritiek ten spijt de man weet volk te lokken naar de zalen. We zeiden het al de dialogen voelen even fake aan als de acteurs die ze verkondigen. Je krijgt 20+’ers in de huid van 16+’ers en je krijgt een visie op de jeugd geschreven door een oude mens. Voeg die twee samen en u merkt het al over het scenario noch de acteerprestaties zijn we echt enthousiast.

Meisjes-van-SINT-in-de-sneeuw

Daar komt nog eens bij dat in “The making off” Dick Maas opschept met het feit dat ze in Nederlands zonder probleem kunnen concurreren met Hollywood qua special effects. Beste mr. Maas, think again! Ik ga hier heus niet lopen beweren dat de effecten, de gore, het bloed, het daklopend paard slecht zijn maar om op pochende wijze te beweren dat ze met deze film ‘Hollywood’-niveau hebben bereikt, daar heb ik toch m’n vragen bij. Voor wie twijfelt vraag ik jullie eens goed te letten op de veel te duidelijke namaak sneeuwpop aan het feitelijke begin van de film.

Het verhaal is wat je ervan mag verwachten, over de top horror gestoeld op de legende van de goedheilige man de Sint. Ware het niet van deze vondst was dit en film geweest die in alle stilte de bioscoop hebben verlaten als ze erin was geraakt. Maar de heisa rond het uitgangspunt van de sint maakte de film voor een groot deel tot het succes dat het nu is geworden. Voor een horror is deze film niet bijster spannend (en ja we keken de prent in het donker). Wat het humoristisch aspect betreft, heb ik ook m’n vragen. Leerlingen die dildo’s aan elkaar geven in de klas… het spijt me maar ik heb niet gelachen.

Sint brandt

Een niet-spannende horror met flauwe humor, zwakke dialogen, (voor het overgrote deel) acteurs die zwak acteerwerk neerzetten, matige special effects en dit allemaal op een DVD die als extra’s trailers en een making off bevat, waarvan deze laatste helemaal op het niveau van de film zit, zwak dus.

Het spijt me voor de distributeur die zo vriendelijk was om ons exemplaren te bezorgen en over het algemeen wel knappe producties op onze markt loslaat maar deze film moet het stellen met een 3 op 10. (WE ZIJN BENIEUWD NAAR JULLIE MENING!)

Wie desondanks onze vernietigende review, toch belust is op de DVD, deze ligt nu in de winkelrekken.

There are 8 comments

1. Tommy

Bwa, niet te serieus opvatten en dan krijgt ie van ons gemakkelijk het dubbele van de punten. Als je dit schijfje toch maar als bierviltje gaat gebruiken, laat ik graag mijn adres na hoor : )

2. Tommy

Overroepen? Zeker weten! Maar dat gevoel heb ik wel vaker van films… Deze “Sint” vond ik best sfeervol, zeker als product van de Lage Landen. Even het Hollands gewoon worden, niet te streng zijn op de effecten en dan valt die best mee. En misschien het belangrijkste: bekijken in de periode waar de film zich toe richt (zo krijg ik het als men in de zomer iets uitzendt dat alles met kerstmis te maken heeft : s ). Gezien het succes sluit ik een tweede film bij deze toch niet uit en wie weet met het juiste budget wat er allemaal mogelijk is?

3. Madeye

Als je in het verleden geen fan van hem was als filmmaker, hou er dan rekening mee dat je het met deze waarschijnlijk ook niet zal worden. Mij bekoort het echter wel. Hij heeft een visie en gaat voor niemand en niets uit de weg. De muziek beheerst opnieuw de beelden en de sfeer en de actiescènes lijken net uit een leuke Amerikaanse B-film geknipt. Dick is back! En hoe.

Om eerlijk te zijn doet Maas met Sint niets nieuws. In Amerika zijn er al diverse slashers te vinden waarin de Kerstman een prominente rol vertolkt. Net zoals bij veel van deze versies, zit er de nodige humor in het verhaal. Al zijn de moppen en oneliners hier wel wat geforceerd en kinderachtig te noemen. Ook is er weinig of geen moeite gedaan om wat goeie personages neer te zetten. Wie er het loodje legt doet er dan ook niet toe. Dus wordt het gans de film mee juichen met de Sint als hij weer iemand een kopje kleiner maakt. Best leuk, maar de strijd tussen goed en kwaad had iets meer uitgelicht mogen zijn.

Toch kan Sint boeien omdat de film beroep kan doen op heel wat sfeer, het tempo redelijk hoog ligt en vooral het middenstuk getuigt van de regisseur zijn talent en creativiteit. Al zal Sint waarschijnlijk geen echte cultstatus opbouwen als Amsterdamned of De Lift, het is een film die je gegarandeerd nog eens opzet rond Pakjesavond.

• Tommy

“Al zal Sint waarschijnlijk geen echte cultstatus opbouwen, het is een film die je gegarandeerd nog eens opzet rond Pakjesavond”

… en zodra men dit begint te doen, krijgt ie wel degelijk een cultstatus ; )

4. Koekie

Uiteraard verdient Sint als film een dikke buis. Maar dit is gewoon het soort pulp dat mag dienen als puur entertainment op een koude winteravond. De kwaliteit van de special effects en acteerprestaties doet er dan ook niet toe.
    Ik vind het trouwens vreemd dat je het volgende zegt: “Je krijgt 20+’ers in de huid van 16+’ers en je krijgt een visie op de jeugd geschreven door een oude mens. Voeg die twee samen en u merkt het al over het scenario noch de acteerprestaties zijn we echt enthousiast.”. Dit wordt toch in de meeste films gedaan, dus dat op zich zou niet echt een verklaring mogen zijn voor het niveau van het scenario en de acteurs.
    Dit terzijde, ik zou hier ook geen geld aan willen uitgeven, maar de massa komt nu eenmaal af op films die veel in de publiciteit komen en niet te veel denkwerk vergen. Wat dat betreft is ‘Sint’ dus wel een geslaagde film ;). De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat mijn vriend een van de exemplaren heeft gewonnen op jullie Facebook, maar dan veeleer omdat het wedstrijdconcept leuker was dan de prijs ;).

• Anoniem

Dat is sowieso leuk nieuws ;-)

Wat je zegt, is inderdaad wel correct. Maar in “Sint” viel het me om een of andere reden wél echt op.